Groep 1/2

Welkom bij…
de kleutergroepen!
Intakegesprek
Voordat uw kind bij ons op school komt, krijgt u van ons een uitnodiging voor een intakegesprek. Tijdens dit gesprek met de leerkracht kunt u informatie geven over uw kind. Vervolgens worden er afspraken gemaakt wanneer uw kind komt wennen. Voor kinderen die gedurende het schooljaar instromen worden in principe vier 'wen-afspraken' gemaakt, die bij voorkeur plaatsvinden vóór de vierde verjaardag van uw kind.
De kleutergroepen zijn heterogeen samengesteld. Dit houdt in dat kinderen in de leeftijd van 4 t/m 6 jaar gemengd in het lokaal zitten. Sociale vaardigheden komen hierdoor goed tot ontwikkeling; oudste kleuters mogen jongsten helpen.
We leren de kinderen, naast taal en rekenen, zelfstandig te werken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun werk. Ook leren we hun omgaan met uitgestelde aandacht. Met de Kanjertraining werken wij aan sociale vaardigheden: hoe speel je met elkaar? Minimaal één keer per week lezen wij een verhaal voor van Max (behorend bij de Kanjertraining), doen wij spelletjes om elkaar beter te leren kennen en om ons de klassenregels eigen te maken. Ook komt er spelenderwijs al een beetje Engels aan bod, zoals tellen en het benoemen van kleuren en alledaagse voorwerpen.
In de kleutergroepen wordt gewerkt met thema’s. De kinderen werken, spelen en leren tijdens deze periode rond dit thema. We hebben ook altijd één keer per jaar een cultureel thema en aan dit thema wordt schoolbreed en groepsdoorbrekend gewerkt. Dan gaan de kleuters bijvoorbeeld naar het Concertgebouw voor een meezingconcert van Harry Bannink.
Aan het einde van de kleuterperiode nemen de kinderen van groep 2 afscheid van de kleuterklas en gaan ze door naar groep 3. Ze krijgen dan hun map met alle werkjes, tekeningen en hun eindrapport mee naar huis.
Hoe ziet een gemiddelde dag in groep 1-2 eruit?
Gedurende de dag zijn er gevarieerde speel en werkvormen , waarin we samen spelen, werken en leren. In kleine kringen werken de kinderen met de juf, in de hoeken wordt gespeeld en aan de tafels wordt gewerkt met ontwikkelingsmaterialen en aan creatieve opdrachten.
Er is elke dag veel ruimte voor bewegen: dat doen we buiten of in de speelzaal. We eten en drinken samen in de kring een tienuurtje. Dan is er ook ruimte voor voorlezen, samen zingen of een kringactiviteit.
Aan het einde van de schooldag pakken we onze jassen en tassen en sluiten we de dag gezamenlijk af in de klas voordat we naar huis gaan.