Nieuw speeltoestel en Leerlingenraad in Haarlems Dagblad

Speeltoestel wapenfeit van Bennebroekse leerlingenraad
(bron Haarlems Dagblad dd. 23 november 2018)

De leerlingenraad op het speeltoestel. © foto United Photos/Toussaint Kluiters Journalist: Annemieke Windt,   BENNEBROEK

Het nieuwe speeltoestel op het schoolplein van de Sparrenbosschool in Bennebroek is het tastbare bewijs van het werk van de leerlingenraad.
,,Het heeft een tijd geduurd voor het allemaal rond was. Er waren schetsen, plannen voor een groen schoolplein. Dat werd heel erg duur. Dus we moesten wat anders”, zegt schooldirecteur en voorzitter van de leerlingenraad Noël Minnes.
De school tastte in de buidel, de ouderraad zorgde voor een bijdrage en de gemeente kwam over de brug.
,,Uiteindelijk hebben we met een groep van 25 ouders een hele vrijdag en zaterdag hard gewerkt om alle voorbereidingen in orde te maken, zodat de week erop het speeltoestel geplaatst kon worden.”
De kinderen van de leerlingenraad zaten hem aardig op de hals om te zorgen dat het in orde kwam. ,,Dat maakte wel dat ik voor iedere leerlingenraadvergadering ervoor zorgde dat ik ze toch weer wat kon vertellen.
Het schoolplein is niet alleen bedoeld voor de kinderen van de school. ,,We willen ermee bereiken dat de kinderen van de drie basisscholen in Bennebroek elkaar ontmoeten en leren kennen. Ze komen elkaar later ook weer tegen op de middelbare school.”

Ambities
Er blijft voor de kinderen die donderdag zijn verkozen in de leerlingenraad genoeg over om te doen.
,,Ik wil dat kinderen hun eigen les mogen bedenken, want dan ben je veel meer gemotiveerd en haal je betere cijfers”, vindt de net verkozen Fabian Vehmeijer uit groep 5. Voetbalclinics, drama en tekenen ziet hij als goede voorbeelden van vakken waar de kinderen best wat meer over te zeggen mogen krijgen.
Guus Heuker of Hoek uit groep 7 heeft een verlanglijstje: meer gym en een beter voetbalveldje bij de school. Dat laatste moet volgens Minnes wel gaan lukken. ,,We willen een hek laten plaatsen rondom het voetbalveldje, zodat het een panna veldje wordt.”
Maar niet alles wat de leerlingenraad voor de school bedenken, kan ook, weet hij. ,,Het moet passen in het lesplan en het moet ook maar net lukken.” Voor Lotte Klein is een doel niet tastbaar, maar wel belangrijk. ,,Ik wil geen ruzie op school.”

Schoolhond
Een ander plan heeft tijd nodig. ,,De kinderen willen graag een schoolhond en dat zie ik best zitten. Honden voelen aan als kinderen zich gespannen voelen of een kind dat verdrietig is dan even de hond gaan aaien. De MR ziet het nog niet zitten, maar het zaadje is gepland”, weet Minnes.
De leerlingenraad is voor hem een belangrijk klankbord. ,,We evalueren en maken plannen. We hebben een nieuwe lesmethode voor wereldoriëntatie en dan vraag ik aan ze hoe het bevalt. Als ze met punten komen voor het onderwijs dan gaat het team daarmee ook aan de slag.”